Drönarflygplatsen i Skellefteå börjar ta form.
I Skellefteå byggs just nu en drönarflygplats — en så kallad droneport — något som Transportnytt har berättat om tidigare.
Byggnationen är nu i full gång och efter en lång planeringsprocess är nu platsen asfalterad och byggnaderna på plats. Samtidigt återstår en del arbete innan en av Europas största stadsnära drönarflygplatser kan invigas.
För att uppnå kostnadseffektivitet och flexibilitet består drönarflygplatsen av modulära byggnader. Kontor och konferensdel har stora glasfönster som är integrerade med en 240 kvadratmeter stor hangar med höjd för att kunna hovra drönare inomhus. Hangaren har en 4×4 meter stor port som är kopplad till en start- och landningsyta på 15×15 meter.
– För att skapa samhällsnytta med hjälp av drönare behövs lämplig infrastruktur på marken och i luften. Genom bygget av Skellefteå Droneport skapas unika förutsättningar att samla drönarrelaterade tjänster på ett och samma ställe och tillsammans med olika aktörer driva utvecklingen framåt, kommenterar Henrik Littorin, programchef på ELIS som är huvudman för den testbädd där drönarflygplatsen ingår.
Det som nu återstår är bland annat byggnation av ett observations- och manöverdäck runt porten, målning av start- och landningsyta, installation av en energisnål uppvärmningslösning i hangaren samt byggnation staket och grind runt området.
Invigning av drönarflygplatsen är planerad till Q1-2025.
FAKTA SKELLEFTEÅ DRONEPORT
– Skellefteå Droneport är en flygplats för eldrivna flygdrönare, så kallade eVTOL-farkoster
– Flygplatsen byggs på industriområdet Hammarängen i Skellefteå och väntas vara klar efter sommaren 2024.
– Syftet med droneporten är att skapa förutsättningar för tester av drönare, för att påskynda utvecklingen av kommersiell drönartrafik.
– Bakom droneporten står bland annat Skellefteå kommun, Skellefteå Airport, det kommunala bolaget Skellefteå Science City, kommunala samverkansprogrammet ELIS, Skellefteå Kraft, Northvolt och Skanska.