Med stark tonvikt på digitalisering, utsläppsfrihet och automation höll trucktillverkaren Kalmar invigningen av sitt nya produktutvecklingscentrum i Ljungby den 22 november.
Vintern 2016 gavs beskedet att Kalmars produktion i närbelägna Lidhult, av gaffeltruckar, gradvis skulle läggas ned under flytt av verksamheten till Polen. Men affärs-, teknik- och produktutvecklingen blir kvar i Småland, och den befästs nu alltså med ett nybyggt kontor i Ljungby där cirka 200 personer kommer att arbeta. Planerna beskrevs när det första spadtaget togs förra sommaren.
Kalmar satsar stort på digitala tjänster som ska hjälpa utrustningen att få mer gjort, och det utvecklingsarbetet kommer att utgå härifrån. Så även utvecklingen för att göra truckarna utsläppsfria. Företaget lovade tidigare i år att hela sortimentet av tunga truckar och hanteringsutrustningar ska finnas tillgängligt med eldrift senast år 2021, som en del av den finska moderkoncernen Cargotecs hållbarhetslinje.
– Genom att samla ett mångsidigt team av experter på en plats kan vi bedriva innovationen snabbare och skörda frukterna av verkligt samarbetsinriktade arbetssätt, sa Dan Pettersson, chef för företagets område mobile equipment.
Anläggningen kommer även att rymma prototypframställning och testning, och är tänkt att fungera som lokal för att visa upp nya lösningar inför kunder. En testbana har anlagts för att utrustning ska kunna köras i full fart.