Alla Kalmars truckar med eldrift inom tre år

Kalmars terminaltraktor Ottawa T2 som främst används för rangering av trailrar på nordamerikanska marknaden finns nu också med eldrift. (Bild: Kalmar) Kalmars terminaltraktor Ottawa T2 som främst används för rangering av trailrar på nordamerikanska marknaden finns nu också med eldrift. (Bild: Kalmar)

Hela Kalmars sortiment av tunga truckar och hanteringsutrustningar kommer att finnas med eldrift senast år 2021. Det är en del av moderbolaget Cargotecs hållbarhetssatsning.

Idag är mer än hälften av Kalmars produktutbud av tunga gaffeltruckar och hamnutrustning tillgängliga med elektriska kraftkällor, uppger företaget. Men miljö- och hållbarhetskraven ställer nya krav på företagets produkter.

– Ett exempel är Green Air Act i delstaten Kalifornien, säger Kalmars chef Antti Kaunonen. Han konstaterar också att kunderna efterfrågar eldriven utrustning för att minska sina utsläpp.

Kalmar lanserade en elektrisk grensletruck för snabbladdning förra året. Man har också introducerat en serie elektriska gaffeltruckar och visade nyligen upp sin tvåhjulsdrivna terminaltraktor Ottawa T2 med eldrift och litiumjonbatterier. Den är främst avsedd för nordamerikanska marknaden.

Kalmars satsning på eldrift hänger nära samman med företagets utveckling av lösningar för automation i hamnarna.

 

Publicerad 2018-05-17 10:43:29

Sök här!

Gratis nyhetsbrev varje vecka. Registrera dig nu:

Utkommer helgfria torsdagar, utom i juli. Din adress används endast för epost från Transportnytt. Du kan avbryta prenumerationen när du vill.

Kalendarium

09 jan
Transportforum
Linköping
21 jan
06 feb
19 feb
Logimat
Stuttgart
05 mar
Transport Week
Gdynia, Polen