Oklart om det blir någon ny fast Öresundsförbindelse.
Trafikverket har på uppdrag av regeringen analyserat kapaciteten och redundansen för transporter över Öresund. Man har också studerat de tre nya föreslagna Öresundsförbindelserna Helsingborg-Helsingör, Europaspåret (Landskrona-Köpenhamn) och Öresundsmetron (Malmö-Köpenhamn) — som du kan läsa mer om här.
I utredningen konstateras bland annat att såväl väg- som järnvägskapaciteten på Öresundsbron är tillräcklig fram till 2050-talet. Istället är det kapaciteten på landsidorna, i såväl Sverige som Danmark, som sätter begränsningen.
Enligt Trafikverket finns det idag redundans för vägtrafiken genom flera alternativa transportvägar.
Däremot är alternativen för järnvägstrafiken få. Den viktigaste åtgärden för järnvägen på längre sikt är därför ytterligare två spår mellan Hässleholm och Lund, samt ytterligare kapacitet norr om Hässleholm. Först därefter behöver järnvägens kapacitet utökas över Öresund, menar Trafikverket.
När det gäller de tre ovan nämnda Öresunds-alternativen är det inget som förordas mer än något annat:
— Vi tar i utredningen inte ställning varken för eller emot någon av de tre projekten, men vi ser att de har positiva bidrag på olika sätt. I vårt utredningsuppdrag har vi tittat på hur de skulle lösa utmaningar gällande kapacitet och redundans och vår slutsats är att förbindelserna inte fullt ut löser de utmaningarna som finns på ett effektivt sätt, säger Anna Wildt-Persson, Trafikverkets direktör för södra regionen, i en skriftlig kommentar.
Enligt Trafikverket bör det framtida transportsystemet i Öresundsregionen — däribland frågan om en ny Öresundsförbindelse — utredas vidare gemensamt av de svenska och danska transportmyndigheterna.