Den redan beslutade utbyggnaden av Ystad hamn kommer delvis bekostas med pengar från EU. Satsningen hjälper hamnen att kunna ta emot gasdrivna färjor.
– Den 2 maj tar vi första spadtaget för våra två nya färjelägen, vilka beräknas vara klara i slutet av nästa år, säger hamnens vd Björn Boström i ett pressmeddelande. Baserat på att hamnverksamheten går så bra och att Polen, som står för en majoritet av godstrafiken genom hamnen, beräknas få en ännu starkare ekonomi, är det helt centralt att vi får en utökad kapacitet.
De nya färjelägena ska rymma större fartyg inklusive roro-ramper: från dagens 180 meter ska maxlängden bli 250 meter. Hamnen fördjupas också från 7,2 meter till 9,5 meter för att klara gasdrivna fartyg som beräknas bli större än dagens.
Muddringsmassorna från fördjupningen kommer användas för att utöka hamnområdet 200 meter söderut.
Det nya färjeområdet fördubblar hamnens totala storlek och inkluderar även nya uppställningsplatser, ankomstområden med parkeringar, tullområden och terminaler.
Namnet på EU-projektet är ”Cargo capacity upgrade and LNG bunkering Świnoujście – Ystad maritime link”. Det omfattar också bland annat bygget av ett LNG-bunkerfartyg som polska Gaz System och dotterbolaget Polskie LNG står bakom. Bunkerfartyget ska stå klart 2022. Totalkostnaden beräknas till 1,35 miljarder kronor. Cirka 25 procent av det ska finansieras av EU genom Fonden för ett Sammanlänkat Europa (FSE).
Projektet berör både Ystad och Świnoujście hamn. Projektkonsortiet består förutom av Ystad kommun av Ystad hamn, Polferries, Gaz System och Polskie LNG. Dessutom ska Polferries utveckla en LNG-driven färja som ska trafikera Ystad–Świnoujście och som planeras sättas i trafik 2021.