Hur näringslivet agerar som transportköpare spelar en stor roll för hur transportmarknaden utvecklas, betonade infrastrukturminister Anna Johansson på VTI:s Transportforum i Linköping i början på januari. Hållbara transporter handlar inte bara om miljö, utan också om att arbetsvillkoren i branschen är schysta.
Infrastrukturminister Anna Johansson presenterade regeringsbeslutet att ta fram ett ramverk för statlig medfinansiering inom transportsektorn under sitt inledningsanförande på konferensen Transportforum. Målet är att minst 250 000 nya bostäder skall byggas till år 2020 och att man skall klara detta genom bättre samverkan mellan utbyggd kollektivtrafik och bostadsbyggande.
– Regeringen är övertygad om att planeringen av transportsystemet måste vara en integrerad del av samhällsplaneringen, sa infrastrukturminister Anna Johansson.
– I dag ger vi därför Trafikverket i uppdrag att i samverkan med Boverket ta fram riktlinjer för stadsmiljöavtal med fokus riktat mot hållbara transporter i städer. En bred satsning på 2 miljarder kronor, sa Anna Johansson.
Inblandade aktörer skall kunna söka statlig medfinansiering med upp till 50 procent för lokala och regionala trafikinvesteringar. Även ny teknik skall kunna testas för att ingå i framtidens transportlösningar.
Anna Johansson betonade också transportnäringen som en samhällsfunktion och vikten av att se transporter som ett system och inte de olika aktörerna var för sig. Det handlar om järnvägen där hon bland annat konstaterade att bristen på punktlighet är ett stort problem.
Hon talade om hållbarhet inom transportsektorn. Det handlar inte bara om miljöfrågor utan också om arbetsvillkoren i branschen. Idag måste seriösa åkerier möta konkurrens från aktörer som kan hålla nere priser genom oschysta villkor för sina anställda och genom rent fusk och regelbrott.
Reglerna för exempelvis cabotagebrott har nyligen skärps. Men infrastrukturministern betonade också transportköparnas roll för hur transportbranschen utvecklas. Hur företag och näringslivet agerar när de köper transporter har stor inverkan.
Infrastrukturministern talade även om sjöfartsnäringen, som hon menade har stora utvecklingsmöjligheter. Hon betonade också att trafiksäkerhet är en svensk paradgren och att man skulle kunna ta nya tag där.
Transportforum i Linköping arrangeras av VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och är Nordens största och årligen återkommande konferens inom transportsektorn. Vid invigningen kunde VTI:s generaldirektör Jonas Bjelfvenstam berätta att det i år hölls hela 85 olika sessioner med osannolika 470 föreläsare. Tyngdpunkten i år låg på autonoma fordon, alltså självkörande bilar.
– Engagemanget kring självkörande bilar är stort, enligt Jonas Bjelvenstam. ”Alla springer på samma boll”. Men även om bollen satts i rullning, kommer det att ta minst 25 år innan autonoma fordon blir ett vanligt inslag i trafikbilden.
Christer Andersson