Tredagarsmässan Logistik&Transport i Göteborg som avslutades i torsdags fick 5 297 besökare. Konferensen samlade 327 besökare.
– Med 160 utställare så har mässan aldrig varit så stor, säger Janne Nilsson på Svenska mässan. Men samtidigt konstaterar han att det finns många mötesplatser på logistikområdet och att mässan nu kommer att se över sitt koncept.
I en kort intervju knappt tjugofyra timmar efter att mässan Logistik&Transport med Truck stängt grindarna konstaterar Janne Nilsson att ”många saker var bra med mässan, men mycket hade också kunnat göras bättre”. Han pekar bland annat på att en stor del av transportörerna inte fanns med:
– Besökarna saknade dem. Nu måste vi lyfta konceptet och få med alla delar av branschen.
Besökarantalet på cirka 5 300 ligger i nivå med mässutställningen för tre år sedan, då truckarna också var med på Logistik&Transport. Roromässan som pågick samtidigt under 2012 gör det svårt att göra direkta jämförelser av besökarsiffrorna från de båda åren med varandra.
Fackmässor visar rent generellt en nedåtgående trend, men Svenska mässan i Göteborg arrangerar industrimässor som till exempel Scanautomatic som drar omkring tiotusen besökare. Och det är en liten mässa jämfört med giganter som Scanpack och Elfackmässan som också äger rum i Göteborg.
Janne Nilsson påpekar att att det finns väldigt många mötesplatser för logistiker idag. Något som ingen mår bra av:
– Marknaden är överetablerad.
När det gäller konferensdelen så samlade den 315 besökare i år. Visserligen fler jämfört med tidigare år, men här vill Janne Nilsson också se en ökning.
Mats Udikas