Sveriges corehamnar vill att regeringen lyfter deras strategiska roll nationellt.
Fem svenska hamnar har utsetts som så kallade corehamnar av EU-kommissionen. Det handlar om Trelleborgs Hamn, Stockholms Hamnar, Göteborgs Hamn, Copenhagen Malmö Port (CMP) och Luleå Hamn. Därigenom anses de ingå bland de viktigaste hamnarna i Europa och spela en central roll för utvecklingen av de europeiska transportkorridorerna.
De fem hamnarna har tidigare krävt att deras status ska stärkas och går nu ut i ännu ett gemensamt pressmeddelande där de begär att regeringen ska lyfta deras strategiska roll. Till stöd för sin begäran betonar de denna gång deras klimatinvesteringar och stödjer sig på undersökning utförd av IVL Svenska Miljöinstitutet.
Undersökningen visar att corehamnarna under de senaste tio åren (2010-2021) sammantaget har investerat 1,75 miljarder kronor i satsningar med klimatnytta. Detta ska hittills ha inneburit en besparing av 630 000 ton CO2-ekvivalenter ur ett livscykelperspektiv, vilket uppges motsvara drygt en procent av Sveriges totala utsläpp.
— Corehamnarna genomför redan många tunga miljöinvesteringar. Med anledning av det bör regeringen lyfta corehamnarnas strategiska roll nationellt och betydelsen av våra investeringar nu och framåt. Sveriges corehamnar ligger i framkant med stor klimatnytta som följd och ser gärna ett ökat statligt engagemang i det arbetet, kommenterar Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs Hamn som representant för corehamnarna.
Enligt undersökningen består de viktigaste investeringarna av infrastrukturprojekt kopplade till järnvägsanslutningar, system för landel till fartyg och nya bränslen som till exempel HVO100, biogas samt förnybar elektricitet.