Representanter för de svenska corehamnarna kräver ett tydligare genomslag för sina verksamheter i den nationella planen för infrastruktur.
I ett gemensamt pressmeddelande uppmanar de svenska corehamnarna Stockholms Hamnar, Göteborgs Hamn, Trelleborgs Hamn, Copenhagen Malmö Port (CMP) och Luleå Hamn att deras hamnar för en tydligare status.
Corehamnarna har utsetts av EU-kommissionen och är klassade som några av de viktigaste hamnarna i Europa. Därmed spelar de en central roll för utvecklingen av de europeiska transportkorridorerna och nätverken.
Trots det anser hamnarna själva att det är otydligt vad corehamnsstatus innebär nationellt i Sverige och hur denna status särskiljs i den svenska infrastrukturplaneringen. De anser därför att corehamnarnas status måste konkretiseras av regering och riksdag samt få genomslag i den nationella planen för infrastruktur.
De påpekar att det i den infrastrukturproposition som regeringen presenterade under våren varken finns nya satsningar eller statligt stöd för sjöfart och hamnar. Analysen är att den prioritering av corehamnar som sedan länge genomförts av EU-kommissionen helt har uteblivit på Sverigenivå.
– Staten bör ta ett större ansvar för investeringar i corehamnarnas kritiska infrastruktur. Varje hamn är unik och bedriver olika verksamheter. Vi svenska corehamnar erbjuder effektiva logistiksystem som skapar högt samhällsvärde på investerade medel. Så som satsningarna på järnvägsspår, anslutande vägar, hållbara transportlösningar och FoU-insatser, säger Thomas Andersson, vd på Stockholms Hamnar, som representant för corehamnarna, det gemensamma pressmeddelant.