
– Jag hoppas naturligtvis att lockouten inte träder i kraft. Men samtidigt har jag full förståelse för att APM Terminals nu tar till de här åtgärderna, sa Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn. Han var på plats på transportbranschens stora mässa Transport Logistic i München.
Göteborgs Hamn hade egen monter på mässan Transport Logistic i München. Vd Magnus Kårestedt presenterade hamnens investeringsplaner som omfattar totalt omkring fem miljarder kronor. De största delarna av investeringen är den nya kombiterminalen, logistikområdet på en miljon kvadratmeter, en fördjupning av hamnen och en ny terminal för närsjöfart.
Det går bra i hamnen, volymerna ökar på alla områden,med ett undantag. Det är containertrafiken som påverkas av en arbetskonflikt i över ett och halvt år med bland annat övertidsblockader och korta strejker under ett och ett halvt år. Volymerna har gått ner omkring 20 procent, konstaterar Magnus Kårestedt.
Containerterminalen i Göteborg, APM Terminals har varslat om en kallade spegel- och konsekvenslockout. Det offentliggjordes samtidigt som mässan pågick. Åtgärden får bland annat till följd att containerterminalen endast kommer att vara öppen dagtid mellan kl 7 och 16.
Vad betyder konflikten för Göteborgs Hamn när det gäller minskade intäkter och när det gäller ryktet?
– De minskade intäkterna för hamnbolaget är inte huvudsaken och är inget jag vill prata om. Det är varuägarna och transportköparna som gör de stora förlusterna. Jag har träffat massor med kunder som har drabbats. Många av dem har tvingats styra över till dyrare och sämre alternativ, säger Magnus Kårestedt.
Mats Udikas