De höjda fraktkostnaderna i pandemins spår riskerar att bli varaktiga. Den bedömningen gör konsultföretaget ERA (Expense Reduction Analysts).
Många svenska företag – till exempel kedjor med stor import från Kina – har sedan pandemin startade drabbats hårt av en dramatisk ökning av kostnaderna för containerfrakter.
Kostnaden för att ta en 20-fots container från Kina till Sverige låg i våras under 1 000 dollar, men hade vid årsskiftet ökat till cirka 5 000 dollar. Ökningen har fortsatt och nu kan svenska importörer få betala 8 000 dollar för frakt av en container, skriver Jonas Scherp, analytiker på ERA, i en analys.
”En del av förklaringen är pandemin. Förväntningar om minskad handel gjorde att en del fartyg togs ur trafik. Ökad sjukfrånvaro gjorde att containers fastnade i hamnar i Europa och USA. Traditionellt brukar också det kinesiska nyåret i mitten av februari leda till kostnadsökningar redan före årsskiftet men med en återgång till ett normalläge strax därefter”, skriver Jonas Scherp.
Dålig lönsamhet har gjort att en del rederier skrotat fartyg och att nybeställningarna är lägre än normalt. Eftersom fraktpriserna främst styrs av utbud och efterfrågan kan detta leda till ett fortsatt högt kostnadsläge för frakter, menar Jonas Scherp.
Läs mer: Nordicons vd om höga fraktpriser