Deutsche Post DHL ökade sin vinst med 27 procent under 2013. En höjning av portoavgifterna och ökande paketvolymer i Tyskland är två faktorer som ligger bakom vinstökningen
Enligt ett pressmeddelande från DHL så nådde paket- och expressjätten sina mål för sin vinst för 2013. Det innebär bland annat att företaget vill öka utdelningen till aktieägarna.
Intäkterna minskade med en knapp procent under 2013 och var mer än 500 miljarder kronor (55 miljarder euro). Minskningen förklaras bland annat med valutakurseffekter och enligt pressmeddelandet från DHL var intäktsökningen 2,8 procent under året om man tar hänsyn till exempelvis valutakurseffekterna.
Nettovinsten steg till omkring 20 miljarder kronor (2,1 miljarder euro). Utöver ökade portoavgifter och ökat paketflöde så skedde en stark tillväxt på expresssidan under året samtigt som divisionen Supply chain ökade sina intäkter.
Deutsche Post DHLs koncernchef Frank Appel säger att företaget kommer att fortsätta öka sina vinster under de kommande två åren, trots att han bara förväntar sig en mindre ökning av tillväxten i världen.