De tyska ägarna som förra året tog över majoriteten av Söderhamns Stuveri & Hamn gjorde nyligen ett framträdande på Logistikdagen i Gävle. Nu letar bulkspecialisten fler expansionsmöjligheter i Sverige.
Den kommunala hamnen Orrskär i Söderhamns kommun är en av Sveriges största för export av sågtimmer. Tillsammans med systerhamnarna Långrör och Stugsund drivs Orrskär av Söderhamns Stuveri & Hamn. Stuveribolaget har sedan 2017 en ny majoritetsägare med 51 procent i form av det tyska företaget Brunsbüttel Ports GmbH, som är en del av koncernen Schramm Group.
Företaget äger och driver hamnar i Hamburg-regionen – främst Brunsbüttel som ligger där Elbe och Kielkanalen möter Nordsjön och Rendsburg längs Kielkanalen. Inriktningen är på hantering av bulkgods och styckegods.
Frank Schnabel, vd för koncernen Schramm Group och sedan maj i år styrelseordförande i Söderhamns Stuveri & Hamn, presenterade sig och sin företagsgrupp på Logistikdagen i Gävle 10 oktober. Företagsgruppens äldsta verksamhet är inom shipping och idag har man egna bogserbåtar för bland annat pråmtransporter. Hamnarna är den största divisionen. Den affärsmässiga logiken bakom etableringen i Sverige förklarade han med att man vill förbinda Östersjöregionen och Nordsjön, via Kielkanalen.
Söderhamns kommun har kvar sin ägarandel på 18 procent. Rottnerosägda massafabriken Vallviks Bruk AB äger 16 procent. Resterande 15 procent ägs av HML Shipping, som arbetar med spedition och skeppsklarering åt fartyg i alla nämnda hamnar och i de tre industrihamnarna Ala, Vallvik och Sandarne som också opereras av stuveribolaget.
I början var den svenska arbetskulturen ovan för Frank Schnabel och han blev paff första gången ett arbetsmöte avbröts kl 16:30 för att svenskarna skulle hem till sina familjer. Nu gillar han det och säger att svenskar är lika produktiva som tyskar, trots att vi inte tycker att livet bara handlar om arbete. I övrigt liknar den svenska kulturen den tyska.
I framtiden vill Schramm Group expandera i Sverige. Planer finns för en utbyggnad av ett tredje kajläge i Orrskär, men det kan även handla om helt andra platser. Man ser även på utökning med fler logistiktjänster eller affärsområden, som lossning av vindkraftverk.
Jan Östlund