Maersks finanschef Carolina Dybeck Happe går till ett toppjobb hos industrijätten General Electric efter elva månader. Hon lämnar Maersk strax efter att koncernen förlorat sin operativa chef, Søren Toft, till närmaste rivalen MSC där han blir ny vd.
Detta har föranlett en hel del spekulationer bland branschbedömare om vad de oväntade avhoppen betyder för Maersk som företag. Søren Toft ansågs vara en ung och ambitiös påläggskalv som arbetat hela sitt vuxna liv inom Maersk. Det var därför överraskande att han i november abrupt sade upp sig. En vecka senare meddelade MSC att man anställt Toft som sin näste vd.
Familjeägda MSC får i samband med rekryteringen ny styrelseordförande när grundaren Gianluigi Aponte lämnar över till sin son Diego Aponte, rapporterar Wall Street Journal.
De båda rederierna Maersk och MSC samarbetar i den så kallade 2M Alliance, men konkurrerar samtidigt om fraktaffärerna.
Maersk är störst med en marknadsandel på 17,8 procent och kapacitet på 4,2 miljoner teu. Men MSC har på senare år stadigt knappat in och ligger nu inte långt efter med 15,9 procent marknadsandel och 3,7 millioner teu, allt enligt analysföretaget Alphaliner.
Enligt samma källa kommer MSC genom sina nya fartygsbeställningar att, åtminstone i tonnage räknat, inom ett par år passera Maersk och bli världens största containerfraktare.