Tågtunneln som ska knyta ihop Helsingfors med Tallinn tog ännu ett steg närmare förverkligande när kinesiska investerare gick in i projektet med 15 miljarder euro.
Projektet har pågått sedan 2014 med förstudier av olika slag och den tio mil långa tunneln beräknas kosta 15 – 20 miljarder euro totalt. Tunneln skulle bli världens längsta under vatten.
Nu har en avsiktsförklaring undertecknats mellan det privata konsortiet Finest Bay Area Development Oy och kinesiska Touchstone Capital Partners på 15 miljarder euro och denna investering är ett led i Kinas stora infrastrukturprojekt kallat nya Sidenvägen. För en tredjedel av investeringen får Touchstone en minoritetsandel i projektet och resterande två tredjedelar ges som lån. De finansiella detaljerna är föremål för fortsatta förhandlingar.
Att länka ihop Finlands och Estlands huvudstäder har diskuterats länge. En tågtunnel skulle korta restiden till 20 – 30 minuter jämfört med de två timmar på färja som det tar idag.
Tunnelprojektet som Finest Bay Area Development föreslår, har stöd av de finska och estniska regeringarna. Projektet fick sin första externa finansiär i december i fjol genom den Dubai-baserade byggkoncernen ARJ Holding.
– Nu är finansieringen i hamn och vi kan gå vidare, säger konsortiets frontfigur Peter Vesterbacka till Reuters. Han är känd som tidigare vd för Rovio som ligger bakom nätspelet Angry Birds. En studie som finska och estniska regeringarna står bakom uppger trafik kan börja gå genom en tunnel år 2040. Vesterbacka vidhåller däremot att tunneln kan vara klar redan 2024, enligt Reuters