Truckförarteamet från Jula gjorde det igen: knep både första- och andraplatsen. Denna gång i tävlingen för skjutstativtruckar. Daniel Chressman gjorde en felfri körning och vann. Arbetskamraten Mattias Larsson kom tvåa. Jonatan Andersson från Göteborgs Fryshus tog tredjeplatsen.
Under uttagningen till onsdagens final på skjutstativtruck hade Mattias Larsson och Daniel Chressman, Jula de bästa tiderna. Båda på Toyota RRE 160E. Därefter kom Jonatan Andersson, Göteborgs Fryshus, på Unicarriers UMS160 och sedan Muhamer Gashi, Volvo PV, på en Linde R16. Se Daniel Chressmans finalåk här.
Av finalisterna hade Muhamer Gashi längst totaltid under uttagningstävlingarna. Så han var först ut och gjorde en säker körning på 3:09. Tidstillägget på grund av körfel blev 30 sek.
Jonatan Andersson från Göteborgs Fryshus körde nio sekunder snabbare på sin UMS160. Även han fick tillägg på 30 sekunder.
Sedan var det dags för Juladuon. Daniel Chressman hade gjort två mycket jämna körningar under uttagningen. Under finalkörningen förbättrade han sin körtid med ytterligare några sekunder till 2:42. Men det som avgjorde var att han tog runt felfritt i den trånga banan. Inga tillägg vilket han var ensam om.
Mattias Larsson som startade sist, var därmed satt under press. Mattias tog sig runt snabbt med en bantid som var nästan 20 sekunder kortare än Daniels. Men körfel inklusive felplacering renderade ett tidstillägg på 50 sekunder. Men det räckte gott till en andraplacering.
Under Truck-SM deltog fyra förare från Jula i tävlingarna för ledstaplare och skjutstativtruck. Ingen placerade sig sämre än tvåa i finalerna. Framgången bygger på en fokuserad och målmedveten satsning på Truck-SM. Arbetsgivaren Jula har satsat och förarna själva har använt både arbetstid och fritid på att bygga en egen bana och träna.
Julaförarna gav också en eloge till Toyotateamet som under ledning av motviktsföraren och den erfarna Truck-SM-deltagaren Janne Morell hjälpt till med banbygge och träning.
Lagerchefen Per Lund var med bland åskådarna och konstaterade att Jula har många bra truckförare kvar hemma i Skara. De klarade sig väl utan de fyra mästarförarna under de tre dagarna som mässan och Truck-SM pågick menade han. Julas satsning på Truck-SM handlar om såväl personalvård som förarutbildning för att stärka medvetandet om säker truckkörning. Samtidigt är Jula en populär arbetsplats där omsättningen på personal är låg.
Tävlingen arrangeras av branschorganisationen Maskinleverantörerna i samarbete med Transportnytt. Truck-SM har också en egen Facebooksida.
Mats Udikas
Finalister | Truckföretag | Tillägg | Total | |
1 | Daniel Chressman, Jula | Toyota MH | – | 2:42 |
2 | Mattias Larsson, Jula | Toyota MH | 0:50 | 3:14 |
3 | Jonatan Andersson, Göteborgs Fryshus | Unicarriers | 0:30 | 3:30 |
4 | Muhamer Gashi, Volvo PV | Linde MH | 0:30 | 3:39 |