Trelleborgs hamn har börjat använda ett kombilok för rangering av tågvagnar på färjorna och på bangården. Ett kombilok har både järnvägshjul och gummihjul och kan köras både på väg och järnväg. Årsta kombiterminal i Stockholm har också valt den här lösningen.
Kombiloket är i grunden en terminaltraktor som förutom gummihjul är utrustad med järnvägshjul. Tillverkare är holländska Terberg som samarbetar med den tyska leverantören Zagro.
– Miljömässigt är det nya loket mycket bättre än det 50 år gamla diesellok som vi tidigare använt, säger Agneta Nilsson som är informationschef i Trelleborgs Hamn AB. För Trelleborgs del är det också en mycket stor fördel att kombiloket kan använda vägen när det återvänder till hamnen efter en dragning av ett tågset.
Lösningen med kombilok eller tvåvägslok har funnits ”hur länge helst” säger Jan Forslund, vd på Väte Consulting AB, i ett klipp på Youtube. Väte Consulting ansvarar för växlingen i Trelleborgs hamn. Bland annat i Nordamerika är det en vanlig lösning.
Årsta kombiterminal är också på väg att börja använda kombiloket från Terberg Zagro. Det kommer att även vara utrustat för att dra trailrar. Även här det Väte Consulting som ansvarar för växlingen.
Kombiloket kostar mindre i inköp än ett konventionellt växlingslok och kostnaden för underhållet blir lägre genom att det kan utföras på en vanlig lastbilsverkstad.
Kombiloket Terberg Zagro RR222 6×4 är ett treaxligt fordon som driver på fyra hjul. Det väger 30 ton och drar upp till 2000 ton, alltså ett heltåg på 700 meter. Den är försedd med en diesel från Mercedes på 210 kW, med avgasrening enligt steg 3B.
Kombiloket är också utrustat med kompressor och tryckluftstankar för att kunna kopplas till tågvagnarnas bromssystem.