Nya krav på lastbilar som drar EU-trailers. Så vill Transportstyrelsen göra lastbilstypen trafiksäkrare på svenska vägar.
Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag analyserat olyckor med korta dragbilar med påhängsvagn, så kallade EU-trailers, för att föreslå åtgärder för att höja säkerheten för dessa fordon. I mitten på oktober överlämnades rapporten till regeringen.
I uppdraget ingick även att undersöka tekniska lösningar på exempelvis bromssystem och stabilitetssystem som kan bidra till förbättrad trafiksäkerhet.
Vintertid vid halka har lastbilarnas friktion mot vägbanan en avgörande betydelse, speciellt den drivande axeln på lastbilen. Det är därför viktigt att, utöver bra däck, också se till så att fordonen har tillräckligt med tryck på drivande axel, slår Transportstyrelsen fast.
Myndigheten föreslår därför att det införs krav för 2-axliga tunga lastbilar med en drivande axel och med en eller flera tillkopplade släpvagnar:
1 minst 25 procent av den sammanlagda bruttovikten belastar den drivande axeln, eller:
2 släpvagnarnas sammanlagda bruttovikt ska inte överskrida lastbilens bruttovikt med en faktor som är högre än 1,5 gånger.
Kravet föreslås gälla perioden 1 december–31 mars.
Vad ett tillräckligt drivaxeltryck är beror på fordonskombinationens faktiska vikter. Ju högre den sammanlagda bruttovikten är desto högre drivaxeltryck behöver lastbilen ha.
– När en alltför stor del av lastvikten hamnar på släpvagnen så får lastbilen svårt att bibehålla greppet mot vägbanan och risken att hamna i en kritisk situation som kan leda till en olycka ökar. Det gäller då i synnerhet kombinationer med lastbilar med två axlar, säger Omar Bagdadi, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen föreslår att det införs krav för 2-axliga tunga lastbilar, med en drivande axel, och med en eller flera tillkopplade släpvagnar:
FAKTA Transportstyrelsens analys av olyckor med lastbilar med EU-trailer:
Olycksrisken vintertid är högre för EU-trailers än för andra lastbilskombinationer.
Olycksriskerna för lastbilar registrerade i utlandet är högre än för svenskregistrerade dragbilar och lastbilar, enligt uppgifter från Sveriges kommuner och räddningstjänster.
För polisrapporterade olyckor med personskador är däremot olycksrisken något högre för andra svenskregistrerade lastbilskombinationer än för svenska kombinationer med dragbil med tillkopplad påhängsvagn eller utländska lastbilar.