Vissa rederier kan avsiktligt ha iscensatt en situation med kapacitetsbrist och köer, vilket europeiska exportörer lider av idag. Bakom det misstänkliggörandet står varuägarledets intresseförening European Shippers’ Council, som nu tillsätter en särskild övervakningsstyrka.
I ett pressmeddelande på tisdagen ger European Shippers’ Council (ESC) sin bild av en kaotisk sjöfraktsmarknad – i sträng ton men utan att peka ut några rederier. Det sker efter ett krismöte i Bryssel i förra veckan. Tidigare har framkommit att fraktpriserna ökat kraftigt och att en del rederier infört temporära bokningsstopp.
”För att lösa problemet är det viktigt att få svar på följande frågor”, skriver ESC: ”Är situationen ett naturligt resultat av att marknaden anpassar sig till kapacitetsförändringar inom sjöfarten, eller är det ett konstgjort scenario skapat av vissa rederier för att höja lönsamheten? Hur länge kommer det att vara?”
ESC beskriver att gods kan få vänta i åtta veckor på att få komma på en båt, och att rederier inte ger några garantier för att allt gods i en försändelse kommer med samtidigt. Priserna på transporter utan förhandskontrakt stiger, och många handlande företag tvingas ställa in överenskomna leveranser, skriver föreningen.
ESC har inte hållit direktkontakt med rederier, men tillsätter nu en tillfällig observatörsgrupp, vars representanter från europeiska exportföretag ska övervaka läget noga. De kommer att analysera kapacitetsförändringar, dröjsmål och prisrörelser, till grund för beslut om senare åtgärder. Enligt pressmeddelandet ska fynden diskuteras med EU-kommissionens konkurrensansvariga i början på sommaren.
Till bakgrunden hör att karteller har förekommit i branschen. Förra året hörde norska Wallenius Wilhelmsen samt japanska K Line och NYK till de rororederier som dömdes till böter på totalt 230 miljoner dollar i ett Baltimorebaserat fall. Och i mitten av mars i år slog USA:s rättsväsende till med överraskning mot ett pågående möte i San Francisco mellan vd:arna för de stora containerrederierna. Cheferna för rederier som Maersk, MSC och CMA CGM ålades personliga förelägganden om att utlämna företagsuppgifter till utredningen, men de säger sig inte stå inför anklagelser.
I forumet – som formellt heter International council of containership operators men som är mer känt som ”Box club” – deltar enbart toppcheferna för de största containerrederierna, och varken plats, tid eller samtalsämnen offentliggörs, skriver branschsajten JOC. Däremot bevakas mötena av statliga konkurrensjurister från USA, även när de inte hålls i landet.