Ju mer e-handeln utvecklas desto hetare kommer transportfrågan bli även för ungdomar — det tror Tina Thorsell, chef för den samhällspolitiska avdelningen på Transportföretagen.
Kommer transporter att bli ett glödhett bloggämne hos influencers? Ja, så kommer det att bli när e-handeln fortsätter att utvecklas och transporterna möter slutkonsumenterna på ett nytt sätt.
De flesta siffror pekar på en tung, lång och dyster lågkonjunktur; minskad köpkraft, historiskt höga bränslepriser, ökande inflation, höjda räntor, reallöneökningar, elpriser from hell, listan kan göras väldigt lång. Men läser man om e-handel så pekar det mesta uppåt. Allt fler handlar allt mer på nätet. Under snart ett decennium har tillväxttakten inom e-handeln legat en bra bit över 10% om året, låt vara från mycket låga nivåer, men ändå.
Och så kommer det av allt att döma att fortsätta. Prognoser visar att år 2030 kommer 50–60% av sällanköpshandeln ske genom e-handel, tillväxttal kommer att fortsätta. Den dagen dagligvaror, mat, e-handlas i samma omfattning som sällanköpsvaror då har vi ett helt annorlunda samhälle.
Den ökande e-handeln ritar om samhället. Traditionellt har transportnäringen i huvudsak haft företagskunder, business-to-business, b2b. Med e-handeln levererar transportnäringen nu till slutkonsumenter, business-to-consumer, b2c. Och vi har redan sett prov på c2c. Det innebär att transportnäringen kommer att synas ännu tydligare i människors vardag.
En ny arena där transporterna möter konsumenten är när folk har e-handlat klart och befinner sig i den så kallade ”check-outen” och ska de välja ett leveranssätt. Hemleverans? Leverans till utlämningsställe? Leveransbox? Konsumenterna vill ha olika valmöjligheter. Den medvetne konsumenten vill också ha en hållbar leverans, ett grönt alternativ.
Transportnäringen ligger långt fram i den gröna omställningen. Jag vågar påstå att svensk transportnäring är grönast i världen. Och grönare kommer vi att bli. Men samtidigt med denna omställning möter vi alltså en ny kundgrupp. Privatpersoner. Unga konsumenter. Det kommer att ställa nya krav på vår flexibilitet. De kommer att intressera sig för last-mile och city-logistik. Och de kommer att ha synpunkter på hastigheten i elektrifieringen och städernas framtida infrastruktur. De kräver både hållbarhet och service.
Transporter är snart en fråga för väldigt många fler än idag. Tro mig, det kommer inte dröja länge förrän Bianca Ingrosso skriver om city-logistik och last-mile. Fler leveransboxar! Kanske vi kan hoppas på ett Instagraminlägg om vikten av 34,5 meters lastbilar? Nä, men ett om last-mile kanske? Låt mig gissa: ”Yes – har just bokat min första drönarleverans av smink i checkouten”.
Kom bara ihåg var ni hörde det först!
Tina Thorsell,
samhällspolitisk chef hos Transportföretagen