Med minskad e-handelsförsäljning ökar kraven på effektiva transporter.
Nyligen rapporterade branschorganisationen Transportföretagen i sitt senast ”Paketindex” att antalet skickade paket från e-handel till konsument ökar, samtidigt som försäljningen inom e-handeln minskar.
Enligt Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes, är detta en signal om att behovet av effektiva transporter nu ökar.
– Siffrorna i Paketindex för Q3 speglar det rådande konjunkturläget, där hushållen inte har riktigt samma köpkraft som tidigare. Men viljan att e-handla är fortsatt där. Det innebär att det köps fler men billigare varor. För transportsektorn och logistikplaneringen ställer detta ökade krav på en effektivitet i leveranskedjan, kommenterar Lars Persson, nordisk försäljningschef på Descartes.
Han tillägger:
– Den här utvecklingen innebär att företagen verkligen behöver tänka till när det kommer till logistiken. Hur hanterar man fler paket men med en lägre intäkt per paket? Med minskade marginaler gäller det att transporten blir rätt direkt, samt att hela leveranskedjan är optimerad för att spara kostnader och den potentiella klimatpåverkan som ökade paketvolymer innebär.