Antalet skickade e-handelspaket ökar — samtidigt som omsättningen minskar.
E-handeln i Sverige har det som bekant tufft med minskad försäljning och omsättning — exempelvis backade omsättningen med 19 procent i september jämfört med samma månad förra året. Samtidigt visar det sig nu att antalet e-handelspaket ökar, något som framgår av Transportföretagens Paketindex för det tredje kvartalet.
Under årets tredje kvartal skickades totalt 45 miljoner paket från e-handlare till privatpersoner i Sverige. Det är en ökning med 9,2 procent i jämförelse med samma period föregående år. Totalt över året har paketvolymerna ökat med 7,1 procent.
— Vi ser en fortsatt trend där konsumenter väljer att köpa fler men billigare varor. Detta i spåren av att många svenskar har en ansträngd ekonomi. Nu närmar vi oss flera stora högtider och vi vet därmed att transporterna kommer fortsätta öka, kommenterar Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Mest ökar antalet e-handelspaket från utlandet — där låg tillväxten under Q3 på 29,3 procent. Motsvarande siffra för inrikes e-handelspaket var +6 procent.
Enligt Transportföretagen kan en delförklaring till den starka utlandsökningen vara att svenskarna handlar mer från utländska e-handlare med ”prisfokus”. I rapporten uppges följande:
”Ett exempel på en sådan aktör är den kinesiska e-handelsplattformen Temu som etablerades i Sverige under sommaren och var den mest nedladdade appen i augusti.”
Här kan du läsa rapporten från Transportföretagen i sin helhet.