– Dataintrången kommer att öka och transportbranschen är särskilt sårbar säger Stephen Morris i speditionsbranschens globala organisation Fiata i en intervju i tidningen Transportnytt.
Snart är det två år sedan som utpressarviruset Notpetya slog ut bland annat containerrederiet Maersks it-system, vilket vållade miljardkostnader för varuägare och transportörer.
Maersk själva uppger att man tvingades stänga och installera om 2 500 olika programvaror i över 4000 servrar och 45 000 persondatorer under tio dagar. Under tiden som datorerna låg nere fick man sköta trafiken manuellt. En gigantisk arbetsinsats som är svår att föreställa sig.
Efter Notpetya har inga attacker i samma skala rapporterats, men den har utlöst en mängd aktiviteter. De flesta har skett i de tysta.
Den internationella speditörsorganisationen Fiata har tagit fram riktlinjer för hur medlemsföretagen bör bemöta databrott som nyligen publicerats: Best Practice Guide on Prevention of Cybercrime.
Stephen Morris som är tillförordnad generalsekreterare för Fiata har varit ansvarig för arbetet.
– Hela branschen är extremt beroende av att en bred flora av olika aktörer lätt kan utbyta data med varandra. Det gör också att vår bransch är extra sårbar, säger han i en intervju i Transportnytt 4-2019 som nu gått ut till prenumeranterna. Tidningen kan beställas från prenumerationsavdelningen eller som e-tidning från vår samarbetspartner Buyandread.
– En slutsats vi på Fiata drog av attacken är att majoriteten av leverantörerna av transporttjänster är små och medelstora företag som använder trepartsföretag för it-driften.
– De stora intrenationella företagen har mycket hög it-kompetens.
Men samtidigt visar fallet med Maersk att även de kan drabbas