X-Press Feeders, som uppges vara världens största oberoende containerrederi inriktat på matartrafik, köper de tre linjerna Transfeeder North, Transbothnia Container och Transfeeder South. Linjerna fortsätter att drivas under varumärket Transatlantic Container.
X-Press Feeders betalar omkring 30 miljoner kontant för Transatlantics containerverksamhet. Affären genomförs i början på december. Fem fartyg används på de tre linjerna som anlöper hamnarna i nätverket en gång i veckan. Volymen är omkring 105 000 teu om året och omsättningen är 420 miljoner kronor. Organisationen har 15 landanställda.
Transbothnia Container Line servar främst pappersindustrin och anlöper Kokkola, Uleåborg, Kemi och Piteå. och går sedan ner till Hamburg och Antwerpen. Transfeeder Line North anlöper Härnösand går via de finska hamnarna Uleåborg, Kemi och Torneå med Hamburg och Bremerhaven.
Transfeeder Line South knyter samman stålhamnen Oxelösund samt Södertälje med Hamburg och Bremerhaven. Fartygen anlöper också Århus.
X-press Feeders är aktiva över hela världen. Totalt ingår ett 90-tal fartyg i flottan, transportvolymerna är omkring 4 miljoner teu. X-press Lines går idag från Göteborg till Rotterdam och Bilbao. Agent i Sverige är Global Freight Solutions.
– Vi tror att X-Press Feeders är idealiskt positionerade för att ta en stark marknadsställning, säger Heléne Mellquist, vd på Transatlantic AB och konstaterar i ett pressmeddelande att rederiet har kapacitet att vidareutveckla logistiklösningar för att möta kundernas framtida behov. Storskalighet har blivit allt viktigare i sjöfartsnäringen.
Samtidigt säljs Transatlantic Ship Management med 16 landanställda och 230 anställda till sjöss till Atobatc Shipping AB. Atobatc är ett privatägt rederi med huvudkontor i Ystad. Bolaget driver en flotta med ett 30-tal isklassade fartyg.