Toyota Material Handlings svenska försäljningsbolag och Kalmar har tecknat ett nytt avtal som gäller från 1 maj. Det innebär att företagen kommer att samverka brett på den svenska marknaden. Samtidigt avslutar Toyota agenturen på Konecranes.
– Genom det nya samarbetsavtalet utnyttjar vi varandras spetskompetenser och samverkar inom flera områden säger vd Per Fyrenius på Toyota Material Handling Sweden.
Han framhäver att Toyota är glada att fördjupa samarbetet med Kalmar med den bredd det innebär, enligt ett gemensamt pressmeddelande från företagen.
Toyota ska fokusera på den egna kärnverksamheten. Samtidigt sägs att företaget vill kunna dra nytta av Kalmars erfarna säljkår inom det tyngre segmentet av motviktstruckar med kapacitet på upp till 52 ton samt reachstackers och terminaltraktorer.
Toyota och Kalmar närmade sig varandra redan förra året då Toyota började marknadsföra en del av Kalmars mindre motviktstruckar. De ersatte den lucka i sortimentet som uppstod när trucktillverkaren Dantruck gick i konkurs.
Från Kalmars sida säger Svante Alverönn, vd på nybildade säljbolaget Kalmar Scandinavia, att det är fråga om ett dynamiskt samarbete:
– Det nya samarbetsavtalet innebär att vi mer tydligt och effektivt kan fokusera på prioriterade kundsegment.
Kalmar ingår i den finska Cargotec-koncernen. Cargotec består av de tre affärsområdena Kalmar, Hiab och Macgregor som nu blir allt mer självständiga från varandra. Kalmar håller också att flytta över delar av trucktillverkningen från sin anläggning i Lidhult till Polen.