
Elon Musks så omtalade eldrivna lastbil Tesla Semi har nu presenterats offentligt. Det skedde under ett stort evenemang i Los Angeles 16 november. Det är en dragbil för fjärrtransporter av trailrar som enligt planerna ska börja tillverkas 2019.
De tekniska uppgifter som offentliggjorts är knapphändiga. Detaljer om exempelvis batteri, motoreffekt och vridmoment saknas ännu. Men under ceremonin på Teslas designcenter i Hawthorne i Los Angeles framhävde Teslas grundare Elon Musk bilens goda accelerationsförmåga, 0-100 km/h på cirka 20 sekunder med full last på drygt 36 ton.
Tesla Semi har en vändskiva av standardtyp och och kan därför dra vanliga trailrar. Räckvidden uppges vara 800 km på en laddning vid full last på motorväg. Eftersom förbrukningen uppges till knappt 124 kWh per 100 km (2 kWh per mile) bör batteripaketet ha en kapacitet på minst 1000 kWh. Det är i så fall ca 40 gånger mer än i dagens elektriska transportbilar i personbilsklassen.
Enligt pressreleasen från Tesla är 80 procent av alla transporter i USA kortare än 400 km. Det innebär alltså att en fulladdad Tesla Semi i de flesta fall skulle kunna klara sig fram till målet med sin last och sedan tillbaka igen utan att behöva laddas.
Tesla utvecklar en snabbladdare kallad Megacharger till lastbilen. Den ska klara att fylla halva batteriets kapacitet på 30 minuter.
Instrumentpanelen i förarhytten består i stort sett bara av en ratt och två tryckkänsliga bildskärmar. Föraren har tillgång till en rad hjälpmedel som navigation, övervakning i döda vinkeln, filhållning och loggning av datauppgifter.
Elon Musk lovar stora besparingar på drivmedel för åkaren. Över 1,5 miljon kronor i lägre bränslekostnad under bilens livslängd som berknas vara omkring en och en halv miljon kilometer.
Vad Tesla Semi kommer att kosta i inköp framgår inte. Däremot står det klart att man kan reservera sin egen Tesla Semi för 5000 dollar. Tillverkningen startar under 2019.
Mats Udikas