EU:s gemensamma signalsystem ERTMS installeras nu på en teststräcka på Södra stambanan mellan Katrineholm och Åby. Systemet ska testas i verklig järnvägsmiljö, utan att påverka trafiken.
ERTMS är ett system som införs inom EU för att förenkla tågtransporter mellan länder och frigöra tid för tätare trafik. I Sverige används fortfarande det äldre ATC-systemet, men Trafikverket förbereder nu för att successivt införa ERTMS, vilket är ett ömdiskuterat projekt. År 2035 beräknas ERTMS vara installerat i sin helhet i Europa.
Strukton Rail har fått i uppdrag av Trafikverket att förbereda testbanans teknik för det nya systemet.
Banans ATC-signaler utrustas parallellt med de två olika ERTMS-systemen som ska testas. Vid banans ändpunkter installerars signalkodare som skickar information till utrustningen ombord på banans testtåg, om vilket av ERTMS-systemen tåget ska följa.
Baliser, teknikhus, el- och telekopplingar samt signalkopplingar mellan ny och redan existerande teknik är annan utrustning som Strukton bygger ut testbanan med. Arbetet ska vara klart i november 2017.
Strukton Rail Sverige ansvarar för drift och underhåll på flera av Trafikverkets banor och förser tunnelbanesystemet i Stockholm med service och felavhjälpning. Företaget ingår i en koncern med 4 000 anställda, varav 900 i Sverige, och med verksamhet i fem europeiska länder samt i USA och Australien.