Mediamarkt anlitade Taxi Stockholm för att köra julklappar på måndagkvällen den 23 december – varor som kunderna kunde beställaså sent som klockan 11.59 samma dag. Samma kväll körde Bring hemleveranser från nätmodebutikerna Nelly och Stylepit i storstäderna, men de skulle ha beställts kvällen före.
– Såhär förlängde vi julhandeln även i vår online-kanal, för de kunder som inte hade möjlighet att ta sig till våra varuhus, säger svenska Media Markts logistikchef Carl Lumsden.
– Samtidigt testar vi ett nytt leveranskoncept som det förhoppningsvis går att köra vidare på.
Stora taxibilar, som lämnar kunder på Arlanda flygplats plockade upp förberedda satser av paket på Media Markts närbelägna centrallager. Därefter gav de sig ut på avlämningsrundor var och en i sin del av storstadsområdet. Så såg hemelektronikjättens försök ut med Taxi Stockholm.
– Vi kör det i det vanliga flödet, fraktfritt för kunden, säger Carl Lumsden, som dock på sikt tänker sig att det skulle kunna vara möjligt att ta betalt för en så pass nyttig tjänst.
De största varorna, såsom kylskåp och stora tv-apparater, är undantagna, men någon nedre begränsning av ordervärdet finns inte.
– Men med de varor vi säljer har vi normalt höga snittordervärden. Visst, det här är dyrare för oss än att skicka paketet till ett postombud men det finns inget som säger att de extrakunder som vi får in nu skulle ha gjort sina beställningar annars.
Konceptet har hämtats från Media Markt i Hamburgsområdet, där det prövats med viss framgång men med hanterbara volymer.
Även transportören Bring framhåller att företaget förlängde julhandeln för e-handelsdetaljisterna. Nelly och Stylepit fick sina varor utkörda i storstadsområdena på lilljulaftonskvällen, om de beställts senast på söndagen före midnatt.
Johan Holgersson, kommersiell chef för Bring Parcels Express, vill se insatsen i ett mönster av tilltagande krav och allt mer detaljerade förväntningar från slutkundernas sida: E-handeln växer, och i andra länder ser man hemleveranser inom allt smalare bestämda tidsfönster. För att måla samtidsbilden lyfter han också fram Ebays nyliga förvärv av Shutl, en förmedlare mellan e-handlare och lokala expressbud som i London utmärkt sig för leveranser inom 90 minuter från beställning.
– Vi tror att det börjar bli läge för transportföretagen att anpassa sig efter konsumentkraften, säger Johan Holgersson.
Alexander Kristofersson