ÅKERIER. I likhet med Skatteverket vill branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag få bort oseriösa aktörer från åkerinäringen — det säger kommunikationschefen Charlotta Sved till Transportnytt.
Vad är er kommentar till Skatteverkets kontroller?
— Vi välkomnar Skatteverkets granskning. Åkerinäringen är en av Sveriges största branscher och består av tusentals småföretagare som driver sina verksamheter med hårt arbete och små marginaler. Det är viktigt för samhället att vi har en rättvis och fungerande transportsektor där alla konkurrerar på lika villkor. Oseriösa företag, som medvetet fuskar och kringgår svensk lagstiftning, snedvrider konkurrensen och förstör för både näringen och samhället.
Är ni förvånade över resultatet?
— Även om ett restkrav är ett för mycket så ska man komma ihåg att näringen består av över 10 000 företag. I det sammanhanget är det en ganska liten siffra. Skatteverket har utvecklat sina metoder och blivit allt skickligare på att identifiera riskgrupper och upptäcka mönster i fusk. Det gör att deras kontroller blir mer träffsäkra och att de riktas mot rätt företag. Det är en positiv utveckling.
Varför är åkerinäringen en så riskutsatt bransch?
— Åkerinäringen är en central del av det svenska näringslivet och en av landets största småföretagarbranscher med många tusen företag. Höga kostnader, internationell konkurrens och komplexa regelverk ligger till grund för att enskilda företag tar till otillåtna metoder. Skatteverkets kontroller har här riktats mot företag inom internationella transporter och de är särskilt exponerade.
Vad är det värsta med att det fuskas?
— Det största problemet är att fusket snedvrider konkurrensen och underminerar verksamheten för många tusentals seriösa åkeriföretag.
Hur ska man komma tillrätta med fusket? Går det ens?
— Vi tycker att Skatteverkets arbete visar att det går. Fusk ska aldrig löna sig. Vi har en nära dialog med Skatteverket och andra myndigheter där vi arbetar för att förebygga och motverka oegentligheter. Men det behövs också politisk vilja, inte minst för att få till fler och bättre kontroller av lastbilar på landets vägar.