Motorbranschen skriker efter folk — behöver nyanställa nästan sjutusen de kommande tre åren.
Rekryteringsbehovet är stort inom motorbranschen, det framgår av en ny rapport från branschorganisationen Transportföretagen.
Enligt rapporten ”Tempen på motorbranschen” behöver motorbranschen anställa 6 900 personer de kommande tre åren. Samtidigt har fyra av fem företag i branschen haft svårt att rekrytera — svårast har man att rekrytera tekniker och mekaniker.
— Personalbristen kan medföra allvarliga konsekvenser för företagen som inte kan utvecklas på önskat sätt utan tillgång till rätt kompetens. Den leder också till att den gröna omställningen hålls tillbaka när företag inte hittar rätt kompetens, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen, i ett pressmeddelande.
Rekryteringsbehovet innebär att elever som gått fordons- och transportprogrammet är hett eftertraktade på arbetsmarknaden. Transportföretagen hänvisar till Skolverket, vars undersökningar visar att 7 av 10 elever har en etablerad ställning på arbetsmarknaden ett år efter avslutade studier. Det uppges vara den högsta siffran av alla gymnasieprogram.
— Motorbranschen är en framtidsbransch där det finns stora jobbmöjligheter. Vi är glada över att kunna välkomna många ungdomar till branschen. Samtidigt lever många människor i arbetslöshet. Vi vill hjälpa fler att kunna gå från bidrag till jobb, men då måste också politiken göra sitt och ta ett större ansvar för en bättre fungerande kompetensförsörjning, säger Caj Luoma hos Transportföretagen, där man har följande sex förslag för att möta rekryteringsbehovet:
– Antalet utbildningsplatser riktade till transportsektorn måste spegla branschens behov.
– Stimulera körkortstagandet och bredda körkortslån.
– Regionala samordningen för vuxenutbildningen måste stärkas.
– Större inflytande för företag och branscher över yrkesutbildningar.
– Ett mer flexibelt och förändringsbenäget utbildningssystem.
– Ökade resurser till fortbildning av lärare för att utbildningssystemet ska hålla jämna steg med teknikutvecklingen.