
En fjärdedel av landets järnvägsvagnar är nu märkta med rfid. Det innebär att de kan spåras i Trafikverkets landsomspännande system för identifiering av vagnar och lok. Det är på väg att bli en gränsöverskridande lösning för att följa godslaster över Europa. Karl Åkerlund, Trafikverket presenterade systemet under ett frukostmöte på GS1, arrangerat av TTF-Forum för logistik.
Under 2015 fick omkring 4000 svenska järnvägsvagnar rfid-märkning. Det innebär att ungefär en fjärdedel av de svenska järnvägsvagnarna är försedda med rfid och kan spåras över hela landet.
Trafikverket har byggt upp ett nätverk med rfid-läsare. Idag är omkring 180 stycken läsare utplacerade längs spåren. Ytterligare 150 stycken beräknas komma upp under det närmaste året. Trafikverkets syfte med lösningen är att kunna identifiera vagnar och lok med felaktigheter som kan ge skador på järnvägsnätet, sa Karl Åkerlund som leder uppbyggnaden av systemet på Trafikverket.
Men systemet ser ut att bli minst lika viktigt för logistiktillämpningar. Det kan användas för att spåra och följa gods. Det är inte begränsat till järnvägsvagnar, utan används också för containrar.
Rfid-systemet bygger på den internationella standarden EPC (Electronic Product Code) som organisationen GS1 ligger bakom och administrerar. GS1 har nu också anpassat EPC för märkning och identifiering av godstransporter. Mia Lenman som ansvarar för transport och logistik på GS1 presenterade systemet och berättade hur det även används i ett pilotprojekt i Rotterdams hamn. Andra järnvägsföretag har inlett försök med systemet. Till dem hör holländska Prorail och tyska Deutsche Bahn.
På sikt ger det möjlighet att följa järnvägslaster över hela Europa. Rfid-scanning av gods och lastbärare ger snabbt oöverskådligt stora datavolymer. En nyckel för att systemet ska bli användbart i praktiken är EPCIS (EPC Information Service) Det är en standard för informationsutbyte, utvecklat av GS1.
– En databas som bygger på EPCIS svarar på frågorna: vad, var, när och varför. Användarna kan plocka fram exakt de uppgifterna som behövs, beskrev Mia Lenman.
Industrin ligger i startgroparna för att utnyttja lösningen. Skogsföretaget SCA ligger väl framme med pilotprojekt, framkom på frukostmötet.
En grupp företag och transportörer i Västmanland och Mälardalen har genomfört en förstudie på området. Bland annat ingår ABB, Ica, Uponor, DHL, Mälarhamnar och Järnvägsklustret i gruppen. Förstudien presenterades av Fia Mårdfelt från konsultföretaget Learningwell.
Mats Udikas