En utlyst invigning av ren eldrift på Helsingborg-Helsingör-färjan Tycho Brahe i början av sommaren ställdes in med kort varsel, men under augusti väntas hela systemet bli klart. Det blir världens största helt eldrivna fartyg.
– Den robotiserade kopplingen till landström är en nyutvecklad lösning, som vår leverantör har haft utmaningar med. Eftersom vi var mycket tätt på sommaren, och inte har råd att avvara fartyget under vår högsäsong, så behövde vi skjuta upp det, säger HH Ferries operativa chef Jens Ole Hansen.
Problemet ska definitivt vara överkomligt, och Jens Ole Hansen bedömer att driftsättningen av det nya systemet kommer att ske under augusti.
Dieselmotorn blir kvar på båten, men ska normalt bara fungera som reservlösning. Elen som båtens batterier automatiskt laddas med vid varje besök i Helsingborg eller Helsingör ska räcka för all trafik till vardags.
ABB är levererantör av både fartygets eldriftssystem och anslutningen till landström.
Tycho Brahe, med bruttotonnage runt 11 000, uppges bli det hittills största fartyget i världen som kan gå helt på el. Efter Tycho Brahe väntar en likadan konvertering av rederiets identiska systerfartyg Aurora.
Projektet har stötts med 120 miljoner kronor i innovationsmedel från EU.
Alexander Kristofersson