Med ett nytt affärsområde kallat Volvo Autonomous Solutions vill Volvo öka takten i utvecklingen och försäljningen av förarlösa fordon. Transporter för gruvindustrier och hamnar samt mellan olika logistikcentrum står i förgrunden för Volvos ambitioner.
Självkörande fordon och maskiner passar bra för transport av stora volymer gods och material på fördefinierade rutter, i repetitiva flöden.
– Vi har märkt av en tydlig ökning i antalet förfrågningar vi får från kunder, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef i ett pressmeddelande. Vi har en bredd inom Volvokoncernen, både när det gäller vårt erbjudande och vår erfarenhet av olika tillämpningar, som gör att vi har en unik möjlighet att ta fram kundanpassade lösningar. Därför samlar vi nu expertis och resurser i ett affärsområde med lönsamhetsansvar för att ta autonoma transportlösningar till nästa nivå.
Volvo har redan visat upp några olika typer av autonoma transportlösningar. I projektet Electric Site automatiserades och elektrifierades materialhanteringen i en bergtäkt. Enligt Volvo gav det säkrare arbetsmiljö, operatörskostnaderna kunde sänkas med 40 procent och koldioxidutsläppen med 98 procent.
Självkörande elfordonet Vera ingår i en integrerad lösning för att transportera gods från ett logistikcenter till en hamnterminal i Göteborg.
Vid Brønnøy Kalks gruva i Norge kommer autonoma Volvo FH-lastbilar att användas i kommersiell drift för att transportera kalk längs en fem kilometer lång sträcka.