REPORTAGE. Järnvägsspeditören DB Cargo Full Load Solutions satsar stort på den intermodala trafiken. Med nya tåglinjer och allt fler egna trailers är planen att växa ytterligare.
Att redogöra för den långa historiken bakom DB Cargo Full Load Solutions görs inte i en handvändning. I det här sammanhanget nöjer vi oss med att konstatera att företaget är en del av det tyska statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn med kontor över hela Europa, och att man i början av förra året övergick från att vara en del av DB Schenker till att numera ingå i DB Cargo.
— Det blev en win-win för båda organisationerna. DB Schenker blev av med något som inte var deras kärnverksamhet och DB Cargo fick en kompetent och välutvecklad järnvägsspeditör med stor erfarenhet, säger Sven Reissig, som har titeln Head of Operations Eurasia, Road & Intermodal och arbetar vid företagets nordiska huvudkontor i Malmö.
Camilla Portehaut, som är Head of Sales Nordics på Malmökontoret, tillägger:
— DB Cargo är ju den tyska järnvägens godstransportbolag, och som järnvägsspeditörer är vi som spindeln i nätet mellan tågoperatören och kunderna. Vi ser till att skapa helhetslösningar för kunderna från dörr till dörr, något som lite grand tidigare har saknats inom DB Cargo.
Mest tyngre produkter
Godset som DB Cargo Full Load Solutions fraktar utgörs framförallt av tyngre industriprodukter, maskiner och byggmaterial men också av konsumtions- och elektronikvaror. Enligt Sven Reissig fraktar man i stort sett allt utom mindre paket och annat gods åt privatpersoner.
— Vi fraktar allt från stål till stora pappersrullar och projektlaster. Som namnet antyder är vårt mål att fylla hela laster, oavsett om det är en trailer, container eller järnvägsvagn.
Transporterna sker mellan alla länder i Europa, och förutom att frakten sker via konventionell järnväg sker den sedan 1,5 år tillbaka också via intermodala transporter — det vill säga en kombination av järnväg, lastbil och färja.
— Bortsett från att vi sedan 2013 faktiskt arbetat med intermodala transporter mellan Norden och Kina så är det relativt nytt för oss. Även om huvudfokus för oss självklart är järnväg så innebär det att vi nu kan leverera en hel bredd av olika tjänster, säger Sven Reissig.
Kan skräddarsy lösningar
Den intermodala tjänsten betyder att företaget kan skräddarsy transportupplägg och erbjuda specialanpassade dörr till dörr-lösningar, och enligt Camilla Portehaut hänger satsningen på det intermodala mycket ihop med den ökade miljömedvetenheten hos kunderna.
— Det växande miljötänket gör att kunderna blir mer och mer intresserade av järnväg, så för oss har det blivit väldigt viktigt att kunna erbjuda intermodala lösningar. Där ingår förstås också färjetransporter, ofta via Trelleborg men också via Malmö och Göteborg.
För lastbilstransporterna samarbetar man med flera olika nätverk av partners.
— Dels kan vi förlita oss på det nätverk som finns att tillgå inom moderbolaget i Tyskland, dels har vi i Sverige skaffat oss ett eget nätverk de senaste två åren. Så nu har vi ett stort antal tillförlitliga partners som kan dra den första och sista milen åt oss, säger Sven Reissig.
Linje till Italien
Förra året etablerade företaget en intermodal linje mellan Sverige och Italien, där tåg avgår efter ett fast schema och transporterna inkluderar såväl lastbil som färja. Enligt Sven Reissig har den italienska linjen genererat ett stort intresse hos kunderna, något som gjort att man i februari startade ytterligare en intermodal linje — den här gången mellan Sverige och Tyskland, Nederländerna och Belgien.
— Efterfrågan från kunderna på bland annat Tyskland var såpass stor att vi beslutade oss för att starta trafik även dit. Vi ser också att vi kan ge kunderna en bra helhetslösning om vi kan erbjuda både Italien och Tyskland med våra linjer.
Camilla Portehaut tillägger:
— Tyskland är ju en av Sveriges största affärspartners, och vi har nu en väldigt ambitiös plan för att öka vår trafik dit.
Egna trailers
En konkurrensfördel och ett sätt att öka den intermodala tillväxten är att investera i egna trailers. I nuläget har DB Cargo Full Load Solutions cirka 350 egna trailers, och mot slutet av året väntas den siffran öka med ytterligare 200-250 egna trailers.
— Det gör att vi får mer kostnadskontroll över våra trailers och kan säkerställa kvaliteten på utrustningen för våra trailers. Dessutom får vi vårt eget märke på trailern, vilket ger oss bra reklam, säger Camilla Portehaut.
Sven Reissig:
— Som speditör tänker man i regel att man inte ska äga sin egen utrustning. Intermodalt är dock ett undantag från det, för det är genom eget ägande av trailers man verkligen kan kapa sina kostnader.
Potential att växa
Förutom kontoret i Malmö har den nordiska grenen av DB Cargo Full Load Solutions också kontor i Stockholm, Finland och Danmark — som man samarbetar mycket med: totalt under förra året hanterade de svenska och danska kontoren 1,75 miljoner ton gods.
— Vi ser stora möjligheter till att växa framöver. Nu satsar vi fullt ut på de intermodala transporterna, som ju är något vi egentligen började med ganska nyligen, säger Sven Reissig, Head of Operations Eurasia, Road & Intermodal hos DB Cargo Full Load Solutions i Malmö.
FAKTA DB CARGO FULL LOAD SOLUTIONS
– Järnvägsspeditör som hanterar både konventionella järnvägsfrakter och intermodala transporter
– Del av det tyska statliga järnvägsbolaget Deutsche Bahn
– Nordiska huvudkontoret finns i Malmö
– Antal anställda i Norden: 49 varav 35 i Sverige
– Hanterade förra året 1,75 miljoner ton gods