Målet för Oslo är att minska utsläppen av koldioxid med 80 procent i centrala staden. DB Schenker kommer emellertid att reducera koldioxidutsläppen helt i alla större norska städer under 2020.
– Vi vill visa att det går att göra redan med dagens teknik, säger Lars Sveen, Inrikeschef på DB Schenker i Norge.
Innanför det man kallar Ring 3 i Oslo, en radie på cirka sju kilometer som omfattar centrum och lite till, kör företaget nu enbart med elbilar och elcyklar för leveranser.
Åtta nya MAN TGE-bilar och tre elcyklar används för att klara jobbet.
Gods som ska levereras i centrala Oslo går med en biogaslastbil från DB Schenkers terminal utanför staden. Det lossas i DB Schenkers nya Oslo Eco City Hub, som är uppbyggd av containrar, och lastas om till elbilarna och elcyklarna.
Elbilar är fortfarande dyrare än dieselbilar, men de har fördelen att de kan användas även kvällstid eftersom de inte bullrar. Därmed kan DB Schenker köra hemleveranser i bostadsområden på kvällstid.
DB Schenker har skaffat nya cyklar som kan lasta upp till 300 kilo åt gången och passar bra till leveranser på gågator som ofta inte tillåter lastbilstrafik sent på kvällen. God framkomlighet i stadsmiljö ser ut att ge den gamla beprövade paketcykeln en ny vår.