AXL är senaste modellen i Scanias självkörande fordonsfamilj, byggd på befintlig teknik och tänkt för inhägnade områden som gruvor.
Scania kallar AXL för en konceptlastbil, för trots att den saknar hytt har den företagets modulsystem som bas. Gruvor och inhägnade byggområden är miljöer som är särskilt lämpliga för tester med självkörande fordon eftersom platserna är välkontrollerade.
– Med konceptlastbilen Scania AXL tar vi ett betydande steg mot framtidens smarta transportsystem, där självkörande fordon kommer att vara ett naturligt inslag, säger Scanias vd Henrik Henriksson i ett pressmeddelande. Vi fortsätter att bygga och testa koncept för att visa vad vi kan göra med teknik som redan finns.
I autonoma fordon är mjukvaran i många avseenden viktigare än hårdvaran, menar Scania som låter AXL styras och övervakas från en intelligent kontrollfunktion. I exempelvis gruvor underlättas den autonoma driften av ett logistiksystem som meddelar fordonet hur den ska agera, förklarar Scania.
– Vi har redan självkörande lastbilar i kunddrift, men än så länge har dessa fordon plats för säkerhetsförare som om nödvändigt kan ingripa, uppger Scanias forsknings- och utvecklingschef Claes Erixon. Scania AXL har ingen hytt och det ger helt andra spelregler.
Genom att ha en förbränningsmotor i konceptfordonet vill Scania visa hur traditionell och ny teknik kan samverka. Motorn kan drivas med förnybart biobränsle.
Genom att betona befintlig teknik antyder Scania att AXL bygger på annat tänkande än exempelvis Volvos lastbil Vera som också saknar hytt, men är eldriven. Även den svenska lastbilsutmanaren Einrides självkörande fordon saknar hytt och plats för förare. Båda dessa konkurrenter har siktet inställt på landsvägstrafik.
Den första demonstrationen av Scania AXL sker under Traton Groups Innovation Day, 2 oktober på Scanias Demo Center i Södertälje.