SCA Logistics och Iggesund Paperboard, en del av Holmen, flyttar sin tyska huvudterminal till Kiel, från Lübeck, nästa år. Iggesunds frakter börjar samtidigt gå med SCA:s rorolinje, istället för i Metsä Boards nätverk som idag. För Kiels hamn innebär det en volymökning med omkring en miljon ton per år.
Kiels hamn bygger nu ut sina magasinsytor i för att kunna härbärgera SCA:s och Iggesunds volymer. Kiel blir företagens nya huvudterminal i Tyskland från och med hösten 2016. Idag når man Tyskland och marknaderna i Centraleuropa via Lübeck.
Kiels hamn bygger nu ut magasinen vid Ostuferhafen. Där finns redan en ny rororamp som tar tunga laster och två kranar. Hamnen räknar med att antalet terminalanställda behöver öka med 50 personer.
– Projektet är en viktig framgång för Kiel. Det ger enorm tillväxtökning för vår hamn, säger Dirk Claus som är vd i hamnbolaget i ett pressmeddelande.
Samtidigt med att den nya Tysklandsterminalen kommer igång, lägger SCA Logistics om sin rorolinje mellan Sundsvall, Umeå, London och Rotterdam. Linjen betjänas idag av tre fartyg. Kiel blir ny hamn på linjen och frekvensen minskas från två avgångar per vecka till en per vecka. Istället flyttas stora volymer över från roro till container.
Magnus Svensson som är vd på SCA Logistics konstaterar att containeriseringen har pågått länge för globala transporter.
– Nu har containersystemen börjat bli så storskaliga och utbyggda att de blir alltmer konkurrenskraftiga också för transporter inom Europa. Vi vill dra nytta av det och ändrar därmed vår transportmix.
Containerfrakterna går med en matarlinje med två fartyg på slingan Sundsvall-Umeå-Rotterdam-St Petersburg-Sundsvall. För att utöka containerkapaciteten kommer antingen frekvensen att öka från dagens ett anlöp per vecka, eller så kommer man att börja använda större fartyg, säger Magnus Svensson.
Logistikdirektör Christina Törnquist på Iggesund Paperboard konstaterar att de båda företagen tillsammans har de volymer som behövs för att skapa kostnadseffektiva transportlösningar med hög servicegrad till kontinentala Europa.
– Vi får tillgång till modernare fartyg vilket hjälper till att lägga grunden för en bättre leveransservice säger Christina Törnquist. Idag går Iggesunds frakter med Metsä Boards rorolinje som även SCA utnyttjar för transporterna till Lübeck. Men det samarbetet avbryts alltså nästa år.
Hon framhäver att läget för den nya terminalen är det bästa för den planerade serviceutvecklingen i företaget. Terminalen ligger nära såväl kunder som företagets servicestation och dessutom intill Kielkanalen.
Mats Udikas