Ökad tid i hamnarna och ökad väntetid på redden var vanliga följder för containerhanteringen i världens hamnar under andra halvan av 2020. Det visar data som analysföretaget IHS Markit sammanställt.
Branschtidningen the Loadstar har tagit del av en rapport som analysföretaget IHS Markit presenterat i dagarna, där man samlat in och analysera data från hamnar runt om i världen och tittat på hur coronapandemin påverkat containerhanteringen i hamnarna under den första smittvågen – det andra halvåret 2020.
Här är några av spåren som pandemin enligt IHS Markits analys satt i containerhanteringen i hamnarna:
För Containerfartyg som hanterade minst 6000 containrar vid ett hamnanlöp ökade den genomsnittliga tiden i hamnen med 20 procent, till 83 timmar i hamnen. Då var inte eventuell tid som fartyget kan ha fått tillbringa på redden i väntan på att få komma in i hamnen inräknad.
Vissa hamnar drabbades hårdare än andra under 2020:
I Los Angeles och Long Beach hamnar i Kalifornien ökade den genomsnittliga tiden för Containerfartyg som hanterade minst 6000 containrar vid ett hamnanlöp – från 104 timmar 4:e kvartalet 2019 till 112 timmar under kvartal 3 och 170 timmar under kvartal 4.
I den brittiska hamnen Felixstove ökade den genomsnittliga tiden vid ett hamnanlöp för Containerfartyg som hanterade minst 6000 containrar med 34 procent, till dryga 92 timmar, från 2019 till 2020.
I hamnen i kinesiska Qingdao, som är känd för att vara en hamn med hög effektivitet, ökade den genomsnittliga tiden vid ett hamnanlöp för Containerfartyg som hanterade minst 6000 containrar med 20 procent från 3:e till 4:e kvartalet till 50 timmar.
IHS Markits analys visade också att det var de största containerfartygen som påverkats mest av störningarna i hamnarna under 2020.