Idag beräknas överlast utifrån ett fordons maximivikten, vilket missgynnar exempelvis husbilar. Nu ändras reglerna, samtidigt som gränsen för när polisen kan hindra fortsatt färd med överlastat fordon sänks.
Dagens regler för överlast har gett effekten att ägare av exempelvis husbilar och husvagnar straffas hårdare vid regelöverträdelser. Anledningen är att ett fordons överlast beräknas utifrån maximilast (den högsta last ett fordon är konstruerat för) trots att det främst är överlast av totalvikten som kan vara en trafikfara. Konsekvensen av dagens regler är att en förare av husbil som har en låg maximilast får betala högre böter än den som har en släpkärra med en hög maximilast, även om de överlastar lika mycket.
Regeringen ändrar därför i reglerna för överlast av fordon.
Med de nya reglerna ska överlast beräknas utifrån ett fordons totalvikt – det vill säga fordonet, föraren och lasten – istället för maximivikten.
– Regelverket har varit otydligt och till viss del även orättvist. Nu rättar vi till det och gör samtidigt bestämmelserna mer trafiksäkra, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Regeringen ändrar även i trafikförordningen så att polisen ska kunna hindra fortsatt färd om ett fordons totalvikt överskridits med mer än 10 procent. Tidigare har denna regel utgått från 20 procents överlast. Sänkningen av procentsatsen främjar trafiksäkerheten på vägarna.
Förändringarna av reglerna föreslås träda i kraft den 1 januari 2021.