Den starkt ökande e-handeln under pandemin har hjälpt till att förbättra Postnords resultat under tredje kvartalet.
Postnord har fortsatt att förbättra sitt resultat under tredje kvartalet i år. Det är Postnords förbättringsprogram som tillsammans med de höga paketvolymerna bidragit till resultatförbättringen under kvartal 3.
”Ökad e-handel gav mycket höga paketvolymer, medan brevvolymerna fortsatte att sjunka till följd av den pågående digitaliseringen. Leveranskvaliteten för paketaffären påverkades negativt i spåren av coronapandemin, medan leveranskvaliteten för brevaffären var fortsatt hög”, skriver Postnord i sitt pressmeddelande.
”Den pågående pandemin påverkar oss alla på olika sätt. För PostNords del har den ökade e-handeln fått stor påverkan på paketaffären och gjort att vi i dag befinner oss på nivåer vi hade beräknat att nå först om ett par år. Den kraftigt ökade mängden paket har dock även inneburit utmaningar, men genom att arbeta tillsammans med våra kunder har vi upprätthållit vårt viktiga uppdrag; att förmedla paket och brev”, skriver Postnords koncernchef Annemarie Gardshol i en kommentar.
FAKTA resultat 3:e kvartalet 2020
Nettoomsättning 8 919 (9 026) MSEK, + 2,9 % i fast valuta för jämförbara enheter
Rörelseresultat (EBIT) 747 (57) MSEK
Periodens resultat 580 (-51) MSEK
Resultat per aktie 0,29 (-0,03) SEK
Kassaflöde från den löpande verksamheten 1 342 (0) MSEK