Det har nu kommit in långt över 1000 förbeställningar på den svenskutvecklade distributionslastbilen som drivs helt på el och som snart ska börja tillverkas.
Volta Trucks, som grundats av svenska entreprenörerna Carl-Magnus Norden och Kjell Walöen, har med Storbritannien som bas utvecklat en helt eldriven lastbil (Volta Zero) avsedd för distributionstransporter i städerna. Nu avslöjar företaget att man fått in över 2 500 förbeställningar på lastbilen – trots att någon tillverkning ännu inte påbörjats.
Enligt Volta Trucks motsvarar förbeställningarna ett värde på cirka 6 miljarder svenska kronor. I den senaste investeringsrundan som nyligen avslutades fick Volta Trucks enligt egna uppgifter också in 370 miljoner kronor, där det amerikanska investmentbolaget Luxor Capital stod för den största andelen.
Volta Trucks gav nyligen också besked om vilken partner man valt för tillverkningen av sin lastbil Volta Zero. Det blir österrikiska koncernen Magna Steyr, som tillverkar allt från karosser till växellådor och motorer åt en rad fordonstillverkare runt om i världen.
Produktionen ska vara i full gång hos Magna Steyr mot slutet av nästa år och produktionen av provserier ska starta redan under sommaren nästa år, uppger Volta Trucks i ett pressmeddelande.
FAKTA Volta Zero
Längd: ca 9 m
Totalvikt: 16 ton
Lastkapacitet: 8,6 ton
Lastutrymme: 37,7 m3 (16 EU-lastpallar)
Drivning: Elmotor placerad på bakaxeln
Batterikapacitet: 160-200 kWh
Räckvidd: ca 15-20 mil