Hur förhindrar vi att elvägsprojekten blir nya Dragon Gate? Eller fastnar i den dödens dal som finns mellan lovande utvecklingsprojekt och kommersiell succé? Det var temat för ett seminarium arrangerat av Transportföretagen i Almedalen på måndagsförmiddagen.
Elvägar där kraften till fordonen hämtas från vägen eller från elledningar i luften har börjat ses som en verklig möjlighet särskilt för tunga fordon att ställa om till fossilfria transporter. Det finns två svenska demoprojekt utanför Gävle och vid Arlanda. Och även i Tyskland och USA pågår försök med tekniken.
Seminariet leddes av Anders Josephsson på Transportföretagen.
Stefan Tongur på forskningsinstitutet Rise Viktoria har nyligen publicerat doktorsavhandlingen ”Preparing for takeoff”. Han inledde med en överblick över tekniken och kom snabbt in på frågan om hur elvägarna kan bli verklighet. För det finns ett gap att överbrygga för all ny teknik innan den blir kommersialiserad.
– Det är en dödens dal, menade Tongur.
För elvägarna är den konkreta frågan hur man ska få användarna, främst åkerierna, att investera i de bilar som ska trafikera elvägarna. Stefan Tongur tog upp svårigheterna med att elektrifiera motorvägen I-710 mellan Long Beach, en av världens största containerhamnar, och East Los Angeles. Ett tidigt elvägsprojekt som försenats av juridiska processer och av att användarna inte är villiga att investera i bilar.
Planeringsdirektör Stefan Engdahl, Trafikverket berättade om den satsning som Trafikverket leder. Den har fått programstatus. Statsminister Stefan Löfven har dessutom skakat hand med förbundskansler Angela Merkel om ett svenskt-tyskt samarbete kring elvägar.
Trafikverket kommer att satsa 300 miljoner kronor på att bygga en ny elväg. Industrin förutsätts satsa lika mycket för att projektet ska bli till verklighet.
Anders Bylund, chef för e-mobilitet på Siemens, som levererat tekniken som används på elvägen vid Gävle underströk hur viktigt det var att välja rätt vägsträcka för att det skulle få framgång kommersiellt.
Han uppgav det krävdes omkring 400 passager per dygn för att en elväg skulle få kommersiell framgång.
– Största utmaningen är att hitta rätt plats för projektet. Dela inte heller upp programpengarna, utan lägg alltihop på ett ställe, sa Anders Bylund.
Fotnot: Dragon Gate är det halvfärdiga affärs- och kulturcentrumet i Älvkarleby söder om Gävle som numera står mer eller mindre övergivet.
Mats Udikas