I höstas uppmanade internationella flygorganisationen IATA världens regeringar att börja planera för distributionen av coronavaccin och att se till att det finns tillräckligt med flygfraktkapacitet.
”Vi uppmanar världens regeringar att i samarbete med läkemedelsindustrin säkerställa att man har full beredskap för distributionen av covid19-vaccinerna när dessa är godkända och klara att distribuera. Att frakta coronavaccinerna till världens alla hörn kommer att bli den största transportutmaningen vi någonsin mött”.
Det sade IATA:s högsta chef Alexandre de Juniac i ett uttalande till media den 9 september förra året. Och IATA uppskattade att det skulle komma att behövas i storleksordningen motsvarande 8000 Boeing 747-fraktplan för att klara distributionen av covid19-vaccin i världen.
Än så länge har någon omfattande flygburen frakt av covid19-vaccin, i stil med det IATA hoppades på, inte fått luft under vingarna. Lufthansa Cargos vd Dorothea von Boxberg sade vid presentationen av bolagets senaste bokslut (2020) att man räknade med att omkring 45 procent av världens covid19-vaccin kommer att distribueras med hjälp av flygfrakt. Det skriver sajten Cargoforwarder.
Så här lång har de flesta sändningar av covid19-vaccin i världen transporterats med lastbil, enligt Cargoforwarder.