
Automatiserad ruttplanering är en av hemligheterna bakom hur matnäthandlare som Mat.se har knäckt koden till tidsprecisa och väl fungerande hemleveranser – något som svenska konsumenter inte varit bortskämda med på andra produktområden genom åren. I Transportnytt nr 9-2016 möter du företagets medgrundare och logistikchef Kristian Hamberger.
Rutterna för Mat.se:s bilar genereras varje natt på en server hos det ursprungligen italienska programvaruföretaget Viamente – baserade på en fil med gps-punkter och tidsfönster för alla kunder som lagt matbeställningar inför morgondagen, samt på en lista över vilka fordon som kommer att vara i bruk. I och med ruttplaneringen behövs ingen zonuppdelning av distributionsområdena, och inga fasta slingor.
Tillbaka från den utländska servern kommer strax optimerade körvägar med uppskattade minutslag för varje kundbesök. Dessa minutslag rullar i sin tur vidare i ett sms till varje kund på morgonen. Kunden som anmält sig för leverans mellan klockan 15 och 17 kan alltså bli upplyst om att besöket mest sannolikt kan väntas omkring klockan 15.37.
Klyftan i servicekvalitet gentemot transportörer som fortfarande ”kan komma när som helst mellan klockan 8 och 16” framträder som avgrundsdjup.
Transportnytt 9-2016 kan beställas från vår prenumerationsavdelning eller köpas som e-tidning.
Alexander Kristofersson