
Tågförseningarna kan inte bara förklaras av otillräckliga investeringar. Det finns en outnyttjad potential i järnvägssystemet och det går att effektivisera planering och styrning. Det skulle ge effekt på punktligheten utan stora investeringar i infrastruktur. Det hävdar Riksrevisionen i en nyutkommen rapport.
Enligt Riksrevisionen har inte regeringen gett Trafikverket, Transportstyrelsen och marknadsaktörerna tillräckliga förutsättningar för att förebygga förseningar.
Regeringen har inte den överblick och det underlag som behövs för att kunna styra och minimera tågförseningarna. Statistiken över järnvägsförseningar är osäker vilket gör det svårt att värdera punktlighetens utveckling.
– Tågförseningarna kan minskas och staten kan få mer valuta för pengarna om styrningen och uppföljningen av järnvägssystemet förbättras, säger riksrevisor Claes Norgren.
Riksrevisionens granskning redovisar följande huvudsakliga slutsatser:
• Trafikverkets avgifter för att styra kvalitet är för låga för att tågoperatörer ska vidta förebyggande åtgärder och styrningen av banunderhållet är otillräcklig. Dessutom finns det brister i hur upphandlingen av entreprenörer går till.
• Trafikverkets metod för att fördela bankapacitet har inte förändrats, trots ökad trafik och fler operatörer. Trafikverket kan inte göra en lämplig avvägning mellan punktlighet, antalet tåg på banan och trafiktyper.
• Jernhusen har inte byggt underhållsdepåer i takt med den ökade trafiken. Denna brist skapar tomtransporter på järnvägen som tar kapacitet från normal trafik.
• Transportstyrelsens tillsyn har inte tillräckligt prioriterat tåglägestilldelning, underhållsdepåer och sanktionssystem.
Riksrevisionens granskning har publicerats i rapporten: Tågförseningar – orsaker, ansvar och åtgärder (RiR 2013:18).