
Punktligheten för godstrafiken har försämrats från 77 procent till 67 procent under åren 2007 till 2011. Det kan bero på att styrningen från statens sida inte är tillräcklig menar Riksrevisionen som ska granska statens roll i järnvägssystemet.
Den försämrade punktigheten för både gods- och persontrafik har bland annat uppmärksammats i den senaste budgetpropositionen. Riksrevisionen kommer nu att granska regeringen, Trafikverket, Transportstyrelsen, SJ och Jernhusen för att undersöka om staten gjort tillräckligt för att tågen ska komma i tid.
Av tidsskäl ingår inte Green Cargo i granskningen. Men Riksrevisionen uppger att man kommer att träffa Green Cargo ett antal gånger under granskningens gång.
Riksrevisionen konstaterar att järnvägen har genomgått stora förändringar under en lång period. Det har skett en omreglering där ansvaret för infrastruktur och
drift har delats upp på många aktörer. Detta ställer särskilda krav på
regeringen att klargöra nödvändiga förutsättningar på marknaden.
Ett dåligt fungerande järnvägssystem med många tågförseningar kan bero på
bristande investeringar i spårunderhåll eller väderrelaterade problem. Men
det finns också tecken på att både styrningen av järnvägstrafikens aktörer
och de förebyggande åtgärderna är otillräckliga, menar Riksrevisionen.
Rapporten om tågförseningarna kommer att publiceras i december 2013.