Ett nationellt godstransportråd, 1000 meter långa godståg, ökning av godstransporter till sjöss, är några av komponenterna i den nationella godsstrategi som infrastrukturministern nu presenterat.
Det är ingen tillfällighet att vi är i Norvik i Nynäshamn, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth när han presenterade regeringens nya godsstrategi. Norvik är Ostkustens nya storhamn som kommer att ta emot sina första anlöp år 2020.
Sjöfarten har fått en viktig roll i det nya dokumentet som tagits fram på Näringsdepartementet. Departementsråd Anna Ullström har haft en nyckelroll det arbetet.
Tomas Eneroth har redan tidigare antytt att ett nationellt godstransportråd skulle bli en av nyheterna i godsstrategin. Det är något som är hett efterlängtat av industrin.
– Regeringen vill att alla trafikslag ska användas mer effektivt tillsammans. I strategin pekar vi ut riktningen och vidtar konkreta åtgärder för att modernisera godstransportsystemet i Sverige, sa Tomas Eneroth.
Han framhöll att det framtida moderna godstransportsystemet behöver använda järnvägens fulla potential och använder en större del av sjöfartens kapacitet. Bland annat vill regeringen tillsätta en nationell samordnare för ökad inrikes sjöfart och närsjöfart.
Regeringen vill också se över hela avgiftsstrukturen för sjöfarten. I det ingår regler för lotsplikt och farledsavgifter. Även hamnavgifterna bör finnas med i den översynen enligt Eneroth, trots att det är kommunal fråga.
Regeringen tänker sig också att införa en omlastningspeng för att för byte av transportslag. I första hand tycks det gälla omlastning mellan väg och järnväg. På direkt fråga om det även gäller omlastning över kaj svarade Tomas Eneroth ”Jag vill inte utesluta den saken.”
Mats Udikas