Nu är regeringen beredd att söka EU-anslag för bland annat Norrbotniabanan. EU:s stomnätskorridor kan förlängas så att den går runt hela Östersjön och ner till Italen. En länk till Oslo över Örebro finns också med i planerna.
Att även Norrland ska få ingå i EU-nätet är en idé som drivs av de fem norrlandslänen tillsammans med Region Örebro län, i ett samarbete kallat Botniska korridoren. Med en sådan utvidgning skulle även norrländska infrastrukturprojekt få möjligheter till medfinansiering från EU:s så kallade CEF-fond, Connecting Europe facility. Området skulle också kunna medverka i ett transeuropeiskt transportsamarbete.
Socialdemokratiska regionpolitiker i Norrland prisar sin partivän på regeringskansliet, infrastrukturminister Tomas Eneroth, i ett pressmeddelande från Botniska korridoren.
– Detta innebär att vi säkrar möjligheten att söka medfinansiering till stora investeringar som vi planerar för, såsom Norrbotniabanan och Nya Ostkustbanan. Men minst lika viktigt är att norra Sverige och olika aktörer i norra Sverige får möjligheten att föra ut sina idéer inom EU och ta del av det senaste från andra delar av EU på ett mycket tydligare sätt än idag, säger Västerbottens regionråd Erik Bergkvist.