Det svenska RoRo-passagerarrederiet ökar nu andelen biogas i bränsleblandningen rejält i sina två nya LNG-drivna fartyg. En förändring som minskar rederiets utsläpp med tusentals ton per år.
Destination Gotland, som trafikerar linjerna Visby-Nynäshamns och Visby-Oskarshamn med RoRo-passagerarfärjor, investerade under 2019 och 2020 i två nya fartyg som båda drivs med LNG (flytande naturgas).
Destination Gotlands två nya fartyg går även att köra på biogas och rederiet har redan börjat blanda in biogas i fartygsbränslet till sina två LNG-färjor. Sedan mitten av februari har man dessutom ökat inblandningen av biogas från 1 till 10 procent av volymen.
Infasningen av biogas i fartygsbränslet innebär att Destination Gotland enligt egen utsago nu ligger före sin klimatfärdplan, där målet är att minska utsläppen av koldioxid med 70 procent till 2030, jämfört med 2010.
– Vi är fast beslutna att ställa om till en klimatsmart Gotlandsresa och senast 2045, helst mycket tidigare, ska Gotlandstrafiken vara helt fossilfri, säger Destination Gotlands vd Christer Bruzelius.
Infasningen av biogas i fartygsbränslet har skett i den takt som tillgången på biogas medger, påpekar Christer Bruzelius. Reformen är också en satsning som är förenad med stora investeringar för rederiet:
– Priset på biogas är fortfarande betydligt högre jämfört med naturgas, och bränsleskiftet innebär en stor investering. Vinsten i form av kraftigt minskade utsläpp gör dock investeringen motiverad, säger Christer Bruzelius.