Planeringen inför utbyggnaden och muddringen av Luleå hamn i full gång.
Som Transportnytt tidigare rapporterat gav den dåvarande regeringen för ett år sedan grönt ljus till miljardsatsningen Malmporten.
Projektet består i korthet av muddring av farleder samt byggnation av ett nytt hamnområde och en ny djuphamn.
Kostnaden för projektet uppgår till cirka 2,7 miljarder kronor och fördelas lika mellan Luleå kommun och staten via Sjöfartsverket och Trafikverket.
Nu meddelar aktörerna bakom projektet att planeringen närmar sig sitt slutskede, och att man nu kommer att gå ut med den planerade upphandlingen för det nya kajområde som planeras. Enligt Anders Dahl, vd för Luleå Hamn, finns alla delar på plats för att projektet ska kunna fortsätta enligt gällande plan — dock med reservation för beslut i statsstödsfrågan.
– I så här stora projekt händer det alltid saker på vägen och vi har fått anpassa oss på studs. Jag känner en stor tilltro till alla som jobbar med det här projektet. Vi har bland annat tvingats att rita om allt på rekordtid, vilket har varit en heroisk insats av alla. Det känns skönt att vi nu har tagit ytterligare ett steg i rätt riktning, kommenterar Anders Dahl, vd för Luleå Hamn.
Muddringen av farleder, hamnområde och ny djuphamn i Luleå startar 2024, medan projektet beräknas vara klart 2029/2030.